Case

Wildenberg Parts & Vehicles

Technische koppeling en optimalisatie webshop voor hogere marges en meer conversies

Vraag

Toen dé specialist in Tweede Wereldoorlog onderdelen, Wildenberg Parts & Vehicles, bij ons binnen kwam voor een strategie verandering, bleek al snel dat het antwoord op de vraag, hoe meer omzet en winst te behalen online, lag in een eigen webshop.

Een groot obstakel: de technische livegang van de nieuwe webshop die eerder elders was uitbesteed lag al maandenlang stil. Een mooi moment voor onze specialisten om te laten zien wat zij kunnen.

Aanpak

Allereerst begonnen we met het technische gedeelte van het vraagstuk. De website inrichten als e-commerce omgeving, alle voorheen online gepubliceerde producten naar het nieuwe CMS importeren en een automatische koppeling maken tussen de website en alle relevante marketplaces.

Om ervoor te zorgen dat alle productdata op de juiste manier in de nieuwe omgeving terecht kwam, hebben we samen met de klant kritisch moeten kijken naar wat er al beschikbaar was, en waar nog aanvulling was vereist.

Maar een goed gevulde webshop alleen is niet voldoende. Deze webshop moet daarnaast niet alleen nog gevonden worden door de doelgroep, hij moet ook converteren.

Het zogenaamde Conversion Rate Optimization (CRO) proces voor een webshop bestaat uit een reeks aan basisprincipes en maatwerk. Zo wisten we vanuit onderzoek en ervaring dat een juiste plaatsing van bijvoorbeeld de CTA cruciaal is, en pasten we dit vervolgens aan op de doelgroep die we kenden vanuit de strategie om het zo user-centric mogelijk te houden.

Verder was prijs een belangrijke variabele, want de prijs op website moest uiteraard concurrend zijn ten opzichte van de prijs via de marketplaces, maar nog wel voldoende opleveren om een gezonde winst te maken. Na advies van onze marketing en business consultants, kwamen we snel tot de juiste prijsstrategie.

Stap voor stap hebben we zo de webshop weloverwogen ingericht om de klanten van Wildenberg Parts & Vehicles een prettige ervaring te geven en ze aan het einde van de salesfunnel de webshop te verlaten met een mooie aanwinst voor hun hobby.

Resultaat

De belangrijkste slag die we hebben gemaakt voor de klant is dat Wildenberg Parts & Vehicles liefhebbers nu niet alleen op locatie maar ook op een mooie en gemakkelijke online plek kan helpen aan het bijzondere onderdeel dat zij nodig hebben – waar ter wereld zij zich ook bevinden.

De webshop is helemaal in herkenbare Wildenberg stijl, met scherpere prijzen voor de klanten en hogere marges voor henzelf. En, met een volledig geoptimaliseerd en ingericht proces, bespaart de nieuwe webshop het personeel een hoop handmatig werk.

Zo blijft er meer tijd en geld over voor hen om te doen wat zij echt leuk vinden, namelijk: het opknappen van Tweede Wereldoorlog voertuigen met originele en “Approved by Wildenberg” onderdelen.

Vragen over de case?

Kevin Jansen
Business Development Manager

Delen:

Meer cases