Case

Van Wijk Verf

BI analyse: Van gefragmenteerde data naar concrete sales acties

Vraag

Na jarenlang succesvol samen te hebben gewerkt met Van Wijk Verf aan hun professionele tak, kwam vanzelfsprekende de vraag of wij onze peilen wilden richten op de andere tak binnen het bedrijf – Van Wijk Verf Retail.

Toen ze naar ons toe kwamen met het vraagstuk of wij hen wilden helpen deze tak uit te breiden, stelden wij onszelf eigenlijk maar één vraag: hoe ziet de huidige situatie eruit voor deze bedrijfstak, en hoe kan deze beter? Bij het uitvoeren van strategische sessies, marktonderzoek en een succesvolle rebranding, bleek het laatste missende stukje verstopt te zitten in de data.

Aanpak

Alvorens we begonnen aan de strategische sessies en het marktonderzoek, adviseerden wij Van Wijk Verf al om een data-onderzoek te laten doen. De data die al jarenlang verzameld werd, zo beargumenteerden wij, vertelt niet alleen een verhaal over het verleden, maar kan ook wijze lessen voor de toekomst bevatten. Mits je maar de juiste vragen stelt. En dat bleek.

Op basis van de vragen die we wij hadden over deze tak, de klanten en de omzet en marges, konden wij duidelijk communiceren welke data wij uit hun systemen nodig hadden. Allereerst hebben wij deze data georganiseerd en waar nodig samengevoegd zodat deze compatibel was met onze business intelligence software.

Eenmaal klaar voor de data analyse, begonnen we simpelweg met het toetsen van de gegevens die uit de strategische sessies naar voren kwamen. De meerwaarde van data analyse werd hiermee direct duidelijk toen we enerzijds bestaande noties konden bevestigen of aanscherpen, en anderzijds verrassende aanpassingen hadden.

Vanaf dat punt werden de resultaten alleen maar leuker. Inzicht na inzicht over o.a. demografie, productgroepen, patronen, voorkeuren en doelgroepen kwamen naar voren. Alle vragen beantwoordt en een opening naar nog meer inzichten die ontdekt kunnen worden.

Dankzij de scherpe blikken en kennis van onze marketing en business consultants, wisten we deze inzichten om te zetten naar concrete actieplannen en adviezen. Samen met de directeur van Van Wijk Verf en de bedrijfstak verantwoordelijke hebben we het geheel doorgelopen en een plan van aanpak gemaakt.

Resultaat

Dankzij de BI data-analyse van De Kleuver kan het Retail team van Van Wijk Verf nu concreet aan de slag met gerichte acties. Van klant retentie tot up-selling, zij hebben alle handvaten om deze tak niet alleen te laten groeien, maar ook de laten bloeien.

En dat allemaal dankzij de data die zij zelf al in hun systemen hadden zitten.

Vragen over de case?

Kevin Jansen
Business Development Manager

Delen:

Meer cases