Webshop beginnen? 4 redenen om het wel te doen (en 1 groot nadeel)
Twijfel jij er wel eens over om die stap te zetten, om als ondernemer, winkelier of verzamelaar de mogelijkheid van het online landschap te benutten om jouw producten voor iedereen – nationaal of internationaal – beschikbaar te maken? We hebben het natuurlijk over een webshop beginnen.
Voordat je een keuze maakt geven we je graag wat feiten en tips mee die de moeite waard zijn om in je achterhoofd te houden wanneer jij overweegt een webshop te openen. Te beginnen met de harde les die de V&D een aantal heeft moeten leren: Meegaan met de tijd is noodzakelijk om te overleven.
Toen Nederlands meest geliefde warenhuis in 2016 haar deuren sloot, ging er een golf van verdriet en verwarring door het land. Het warenhuis, dat al sinds 1887 door heel Nederland was te vinden, kon zich ondanks de macht van al haar groot aandeelhouders niet meer overeind houden. De oorzaak die we 20 jaar eerder niet hadden kunnen bedenken: ze kon de online concurrentie niet meer aan. Ze gooide personeel eruit om kosten te besparen en ging stunten met prijzen om maar klanten te trekken. Maar het simpele feit was, ze ging simpelweg niet meer mee met haar tijd.
Wees daar waar je doelgroep zit
Eén van de grote veranderingen in deze tijd is de opkomst van e-commerce, wat we vooral kennen als ‘webshops’. De harde feiten zijn er: online aankopen nemen steeds meer toe; en er is een duidelijke verschuiving van de bestedingen van offline naar online. Dat was de les die vele winkels gelukkig net op tijd hebben ingezien, voor V&D was het echter al te laat.
Houd je kosten relatief laag
Een fysieke winkel kost veel geld: personeel, vierkante meters voorraad, presentatie, gas, water en licht (!). Met een goed georganiseerde webshop kun je deze kosten enorm beperken.
Automatisering van de online aankoopprocessen is eenvoudig te regelen en bespaart veel tijd én geld omdat je minder personeel nodig hebt. Ook is automatisering een optie bij de vervolgstappen zoals de orderbevestigingen en zelfs de inkoopbestellingen. Je voorraad kun je laag houden en desgewenst zelfs laten uitbesteden of vcerplaatsen naar een goedkope vestiging aan de andere kant van het land. Hiermee bespaar je niet alleen vierkante meters ruimte voor de presentatie, maar ook voorraad én de bijbehorende kosten om het pand warm te stoken en verlichten voor jouw klanten.
Krijg inzicht in je doelgroep
Een webshop geeft inzicht in klantgedrag en klantbehoeften, doordat je de beschikking krijgt over uitgebreide statistieken. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken hoe het bestelproces verloopt. Waar jouw bezoekers op klikken, waar ze op vastlopen of afhaken. Met deze waardevolle informatie en de inzet van de zogenoemde ‘A/B-testen’ kun je wijzigingen aanbrengen, zodat klanten makkelijker tot aankoop over kunnen gaan.
Maak optimaal gebruik van marketing
Een webshop geeft je niet alleen toegang tot het bestelproces maar geeft je ook inzichten in de bezoekers en hun interesses. Door deze informatie te combineren met andere data, kun je een relatie opbouwen met je klant en een merkvoorkeur creëren. Denk hierbij aan ‘retargetting’ op een bekeken artikel als uw potentiële klant later weer ergens anders op het web surft, een cadeautje op zijn/haar verjaardag, een gepersonaliseerde e-mail met items die gerelateerd zijn aan hetgeen wat hij/zij recent bekeken heeft, een bedankje na de aankoop van een product.
Op die manier genereer je cross-selling of up-selling. Want na positieve ervaring van een eerste bestelling, plaatst jouw klant gemakkelijker een tweede. Of een derde.
Het enige nadeel van een webshop beginnen
Hoewel het voor ons overduidelijk is dat een webshop beginnen een goed idee is voor praktisch iedere ondernemer, voelen we ons toch verplicht om één groot nadeel te benoemen. Voor de winkelier op de hoek die al 40 jaar lang trouw zijn klanten vriendelijk te woord staat is een webshop beginnen een ver van zijn bed show. De warmte die hij uitstraalt wanneer hij je verwelkomt, of de kennis die hij heeft over de producten dat allemaal in zijn hoofd zit, kunnen weliswaar omgezet worden naar een mooie welkomstpagina en productpagina’s, maar hij zal er zelf weinig tot geen ervaring in hebben om dit op te zetten en te onderhouden.
In de meeste gevallen is het daarom een goed idee om je als ondernemer eerst te verdiepenen en verder te laten informeren over de mogelijkheden van de techniek en de gevolgen voor je eigen werk. Hiervoor kun je een hoop zelf studie doen, maar je kunt natuurlijk ook experts inschakelen.
Meer weten over een webshop beginnen?
Bekijk hier onze diensten of neem direct contact op met een van onze marketing- & salesadviseurs.
Verder lezen
Meer weten? Zet de eerste stap!
Ben jij klaar om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Wij ontdekken graag, samen met jou, de vraag achter jouw vraag om jouw business écht verder te helpen. Benieuwd? Laat jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Hoe kan ik je helpen?
Kevin Jansen
Business Development Manager