Blog | 10 december 2022

Marketing automation écht laten slagen? Dit is het geheim tot succes

Afbeelding over marketing automation met succesvolle afloop

Marketing automation is één van de meest effectieve manieren om jouw leads te kwalificeren. Door steeds weer op het juiste moment de juiste snaar te raken, veranderen koude contacten langzaam maar zeker in veelbelovende leads. Met de juiste tools voor het beheer van jouw (potentiële) klantgegevens én kennis van de journey van jouw (potentiële) klant, kan dat je veel opleveren. Maar hoe kan het dan dat marketing automation voor veel bedrijven niet oplevert wat zij hadden verwacht? Zeker niet op korte termijn. 

Wat is marketing automation?

We nemen je eerst even mee terug. Wat is marketing automation nou, als je het los bekijkt? Zoals het woord al zegt, is marketing automation niets meer of minder dan geautomatiseerde marketing. Automatisering wordt mogelijk gemaakt door een software techniek. Deze software moet worden ingesteld, voordat dit relevante data kan genereren en analyseren. En daar zit de crux: de software op zichzelf kan niet het verschil maken. Dat moeten mensen doen; mensen met kennis van strategische marketing moeten de software zodanig instellen en monitoren dat de uitkomsten leiden naar de juiste leads. Goede salesmensen kunnen de hamerslag geven.

Waarom is een strategie belangrijk voor marketing automation?

Een succesvolle inzet van marketing automation begint bij de juiste marketing mensen die weten wat ze aan het doen zijn.Een goede marketing manager of medewerker weet namelijk dat een project alleen slaat met een marketingcommunicatiestrategie. Een marketingcommunicatiestrategie vertaalt namelijk jouw ondernemersstrategie naar een onderscheidende, consistente positionering van jouw organisatie en zorgt ervoor dat jij jouw verschillende type klanten door en door kent en weet hoe je hen kunt beïnvloeden. Jouw doelgroepen worden persona’s: je kent hun eigenschappen, hun aankoopmotieven en stippelt hun unieke reis door de marketingland uit. Hoe verloopt de reis van persona X of persona Y van bewustwordingsfase tot aankoopfase (buyer journey)? Welke informatie- of contactmomenten heeft persona X of persona Y op welk moment nodig? En op welke manier moet deze content dan gecreëerd en gepresenteerd worden? En dan helpt automatisering. Marketing automation zorgt ervoor, dat de juiste informatie, op het juiste moment, in de juiste vorm, bij de juiste persoon terecht komt.

Wat is de rol van sales in marketing automation?

Maar dan heb je nog steeds geen klant. De klant heeft jou leren kennen, is voorzien van alle gewenste informatie, is overtuigd en bereid om de aankoop te doen. Maar zeg nu zelf: is marketing automation geslaagd als het blijft bij die bereidheid? De juiste persoonlijke salesmethodes geven net die laatste hamerslag om die veelbelovende lead om te toveren in een klant. Belangrijk is hierbij de bewustwording dat deze sales óók onderdeel is van de journey van de klant. Het sluit aan op de laatste behoefte: de behoefte aan uw product of dienst. Goede klantinformatie en soepele onderlinge samenwerking is een voorwaarde om dezelfde taal te blijven spreken en de sales ook daadwerkelijk binnen te tikken.

Bewezen resultaat met juiste aanpak

Als onze ervaring met marketing automation ons één ding heeft geleerd is het dat marketing automation geen doel is maar een middel. Hoewel het klinkt als ‘kant-en-klaar,’ is het eigenlijk meer een proces. Een proces waarmee véél te bereiken is, maar dan moet je wel hebben nagedacht over uw doelstellingen, doelgroep(en) en de daarbij behorende marketingstrategie.

Een succesvolle inzet van marketing automation kan alleen worden gerealiseerd wanneer er wordt samengewerkt tussen marketing en sales. En wanneer alle acties onderdeel zijn van de totale customer journey. Want: ook ná aankoop begint er weer een journey. Het stimuleren van herhaalaankopen is per slot van rekening de weg naar loyale klanten.

Meer weten over succesvolle marketing automation?

Bekijk hier onze diensten of neem direct contact op met een van onze marketing- & salesadviseurs.

Delen:

Verder lezen

Nieuwsbericht_Wind

Een frisse wind door De Kleuver: nieuwe generatie en nieuwe huisstijl

Na bijna 25 jaar aan het roer te hebben gestaan, geven eigenaren Wim de Kleuver en Evelien van Dijk sinds begin 2023 de nieuwe generatie binnen De Kleuver meer ruimte om hun ambities te ontdekken.
Afbeelding met een winkelkarretje voor een laptop om webshop beginnen te illustreren.

Webshop beginnen? 4 redenen om het wel te doen (en 1 groot nadeel)

Twijfel jij er wel eens over om die stap te zetten, om als ondernemer, winkelier of verzamelaar de mogelijkheid van het online landschap te benutten om jouw producten voor iedereen - nationaal of internationaal - beschikbaar te maken? We hebben het natuurlijk over een webshop beginnen. 
Afbeelding over een stel dat kijkt naar een scherm met daarop een corporate website

Dit moet je weten voordat je jouw corporate website laat maken

‘Een (corporate) website maken? Dat kan iedereen.’ Je hoort het vaak en technisch gezien is dat ook waar. Een mooi design krijg je al door gebruik te maken van bestaande, voordelige formats. Daar is niets mis mee als je op zoek bent naar een ‘mooi plaatje’. Maar als je echt een verschil wilt maken, dan vraagt een goede website wel om iets meer.

Meer weten? Zet de eerste stap!

Ben jij klaar om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Wij ontdekken graag, samen met jou, de vraag achter jouw vraag om jouw business écht verder te helpen. Benieuwd? Laat jouw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Hoe kan ik je helpen?

Marketing automation

Kevin Jansen
Business Development Manager